Tuesday 5 August 2014


Dalam lapangan misi: TINGKAH LAKU

LIMA PERATURAN PENTING YANG PATUT DIPERHATIKAN  
1.                  Kita seharusnya menerima dan bertoleransi antara satu sama lain.
2.                  Kita akan menepati masa untuk setiap kali perjumpaan diadakan.
3.                  Kita harus dapat menjaga tingkah laku kita.
4.                  Kita harus selalu berdoa.
5.                  Kita hendaklah selalu mengunakan perisai Tuhan di dalam diri kita. Ef 6:11-17
FAKTOR KERJA BERKUMPULAN 
Apakah makna kerja berkumpulan? Apakah ciri-ciri ahli dalam sesuatu kumpulan? Terdapat empat belas huruf yang membentuk perkara asas kepada apa yang kita panggil "faktor kerja berkumpulan", ciri-ciri ini yang harus dipamerkan oleh mereka yang ingin melakukan yang terbaik bagi kumpulan mereka. 
T.E.A.M W.O.R.K F.A.C.T.O.R
T – Teachable: Satu semangat yang diajar membantu mewujudkan persekitaran yang tidak kompetitif di mana pembelajaran dan perkongsian datang secara semula jadi. Teachability memberikan semua ahli kebebasan untuk membuat kesilapan kerana mereka belajar.
E – Encouraging (Mengalakkan): Fikirkan bagaimana perkataan menggalakkan meningkatkan pembangunan masyarakat.apa perbezaan yang mereka buat?
A – Appreciation (Penghargaan): Bagaimanakah kita dapat menghargai sesama di kumpulan dan bagaimana kita boleh menunjukkan penghargaan kita? 
M – Motivated (Motivasi): Mengambil inisiatif untuk melakukan sesuatu yang baru dan lakukan semua perkara hanya untuk Tuhan. 
W – Willing (Kesanggupan): Setiap ahli kumpulan mempunyai kemampuan yang berbeza dari segi kekuatan, kemahiran dan kesihatan tetapi setiap orang harus bersedia untuk melakukan terbaik berdasarkan keupayaan beliau. Setiap orang juga harus sanggup  termasuk menerima keadaan tidak selesa di destinasi yang ingin dituju. Rela untuk berpanas, dengan kekurangan makanan, pepijat, dan lain-lain.  
O – Openness (Keterbukaan): Bersikap untuk lebih terbuka dengan apa yang anda pelajari, alami, perasaan, pemikiran dan lain-lain. Ungkapkanlah kedua-dua positif dan negatif (secara berhati-hati). Bersama-samalah anda dengan orang lain membina masyarakat.
R – Refreshing (Menyegarkan): Ada masa sukar atau sulit untuk dijalani - panas, kesakitan, keletihan, buruh fizikal, emosi dan sebagainya. Pada masa ini, ia akan menjadi amat menyegarkan, jika mempunyai seorang ahli daripada kumpulan membantu untuk meningkatkan atau memulihkan semangat anda! Fikirkan tentang bagaimana anda boleh menjadi replenishers antara satu sama lain pada setiap hari 
K – Kindred Spirit (Semangat kekitaan): Ada rasa keakraban di antara ahli untuk meneruskan ini pelayanan bersama. Kita semua merupakan sebahagian keluarga Kristian dan kita semua ini harus bersama-sama.
F – Flexible: Apa-apa sahaja boleh berubah dari hari ke hari. Setiap seorang ahli kumpulan harus fleksibel serta belajar untuk menerima yang tidak dijangka sebagai norma.
A – Agreeable: Tinggal bersama dalam jarak yang dekat, berkongsi kemudahan mandi yang agak sesak dan setiap aspek lain perjalanan kumpulan memerlukan semua menjadi pemurah.
C – Cooperative (Kerjasama): Berkongsi dengan satu sama lain, membantu dan membantu antara satu sama lain. Daripada merungut dengan masalah, kita seharusnya saling mencadangkan penyelesaian!
T – Thoughtful (Idea yang bernas): Apa yang anda boleh lakukan untuk membuat hari rakan sekumpulan sedikit lebih mudah? 
O – Obedient (Taat): Akan ada masanya apabila ketua kumpulan mempunyai niat untuk untuk "menarik diri" dan membuat keputusan yang tidak seharusnya dia dilakukan. Sebagai ahli kumpulan seharusnya menghormati kuasa pemimpin dan menggalakkan orang lain untuk melakukan perkara yang sama.
R – Relational (Hubungan): Mencuba untuk mendekatkan diri dengan orang lain dalam kumpulan kamu. Keluar daripada kepompong diri dan belajar tentang harapan, impian dan sejarah hidup mereka. 
Secara keseluruhannya, faktor kerja berkumpulan menyatakan perbezaan antara ahli  kumpulan dan bagaimana satu pasukan ahli yang berkaitan antara satu sama lain.
~Robin Maramat, M.C.S~

0 comments:

Post a Comment

Persediaan-persediaan