Sunday 3 August 2014


PASUKAN PELAYANAN

Perlayanan dalam satu kumpulan adalah satu cabaran baru dan berbeza untuk setiap daripada kita. Kepelbagaian cara hidup dengan saudara dalam Kristus dan melayani orang lain di negara berlainan adalah salah satu cara untuk melayani kepada Tuhan. 

Kumpulan perlayanan dapat membantu kamu untuk lebih memahami tanggungjawab terhadap ahli kumpulan lain serta mengetahui kehendak Tuhan meminta kamu untuk saling mengisi antara satu sama lain, kita juga perlu mengenalpasti pelbagai tugas kumpulan perlayanan dan menggariskan tanggungjawab masing-masing. Jika kamu sudah pun diberikan peranan tertentu, secara semula jadi anda akan mahu memberi tumpuan kepada tugasan yang telah diberikan. Walau bagaimanapun, kami amat mengesyorkan bahawa kamu untuk membaca semua seksyen dalam manual ini kerana kamu mungkin akan diminta untuk melaksanakan tanggungjawab orang lain dalam pasukan kerana sakit, tugasan di tempat lain, dan lain-lain. 

Terdapat beberapa perkara yang perlu dititik berat oleh pelayanan berkumpulan, agar kurang merasa tertekan. 

a) Saling membantu sama lain – Antara sukarela yang dapat dilakukan iaitu melakukan dobi, membawa bagasi untuk menjalankan urusan tugasan, dan lain-lain

b) Komukasi yang berkesan - Komunikasi yang berkesan serta jelas dapat memastikan perlayanan yang dilakukan berjalan lancar. Jika ada sesuatu yang tidak jelas, selalu ia akan mengambil masa untuk menjelaskan. Ini adalah penting terutamanya semasa perlayanan dan perjalanan, walaupun hanya sekitar bandar itu sendiri. Jangan teragak-agak untuk bertanya soalan.

c) Mengenali ahli kumpulan kamu – Semua orang dalam kumpulan pelayanan mesti mengenal antara satu sama lain dan saling bekerjasama. Kita mesti selalu sepakat untuk mencapai tujuan Allah dalam keadaan-keadaan yang tertentu. 

d)  Kesatuan – Alkitab mengatakan kita perlu berusaha berdamai antara satu sama lain. Hal ini mungkin bermakna menelan banyak kebanggaan atau memberi "hak" kita.  kita mesti ingat untuk mengangkat punca Yesus Kristus dalam kehidupan kita, pada setiap masa. 

e)  Penyegaran - Berdoalah kepada Roh Kudus pada setiap masa, gunakan masa senggang untuk berdoa, membaca Alkitab dan berehat. Untuk menjaga diri sentiasa segar dari segi rohani dan emosi, ianya selalu memerlukan banyak usaha. 

f)      Bergerak berdua - Jangan pergi ke mana pun sendirian kecuali benar-benar perlu, dan dengan kebenaran dari ketua kumpulan. Sering percaya bahawa sahabat dapat menemani kita ke kedai, membeli belah di plaza dan lain-lain. Pendekatan ini harus diambil supaya tiada yang tersesat dan membantu bantuan jika ada masalah komunikasi dan bahasa. Selalu beringat bahawa adat dan amalan perniagaan yang berbeza di tempat orang. Sentiasa mempunyai pandangan yang mesra dan mudah didekati.

g)     Budaya – Berusaha untuk beradaptasi dengan budaya setempat.  Contohnya makan dengan tangan kanan, bersalaman dengan ahli-ahli yang berlainan jantina, dan lain-lain. 

h)  Melindungi satu sama lain - Anggota polis yang bertugas untuk keselamatan masyarakat setempat sepanjang masa. Sebagai satu pasukan dalam tentera Tuhan, kita adalah untuk melindungi satu sama lain dalam pasukan.  Contohnya dengan doa, persefahaman, kasih sayang dan penjagaan. Kita juga harus sentiasa berdoa untuk sesiapa yang berkongsi testimoni atau mesej.
~Robin Maramat, M.C.S~

0 comments:

Post a Comment

Persediaan-persediaan