Sunday 10 August 2014

PERSEDIAAN SECARA PERIBADI

Adakah Anda Siap Dari Segi Fizikal? 

1. Apakah senaman yang anda boleh lakukan untuk mendapatkan dalam tubh yang lebih baik untuk projek-projek tertentu anda (contohnya berjalan, berjoging dan lain-lain)
2. Adakah keadaan kesihatan anda baik? Apakah langkah-langkah yang anda boleh ambil untuk meningkatkan kesihatan anda sebelum perjalanan (contohnya pemakanan, tidur, dan lain-lain)?
Adakah Anda Siap Dari Segi Emosi?

Apakah bentuk emosi anda sekarang? Pikirkan melalui soalan-soalan berikut:
a.Terdapat beberapa isu-isu yang tidak dapat diselesaikan atau hubungan dalam hidup anda?
b.        Anda mengalami kemurungan atau kepatahan yang perlu bercakap sebelum perjalanan anda?
c.Adakah sesesuatu tindakan yang bijak untuk bercakap tentang hal tersebut dengan seorang kaunselor, paderi, atau ketua pasukan anda?
d.        Anda melihat lawatan ini sebagai terapi untuk masalah dalam hidup anda?
e.Jika ya, apa masalah yang anda cuba untuk "melarikan diri" dari? Mengapa?
Adakah anda siap dari segi rohani?

Sebuah perjalanan menginjil bukan masanya untuk mendapatkan perkara bersama-sama dengan Tuhan. Sebaliknya, anda perlu membangunkan dan meningkatkan hubungan anda dengan-Nya.

a.              Mencerminkan di mana anda berada rohani. apa yang akan memberikan anda satu pengalaman yang lebih kaya jika anda mula melakukannya sekarang?
b.             Mula mendengar. Adakah anda mendengar akan Tuhan? Adakah anda mempunyai
“saat teduh” secara konsisten?
c.              Mula membaca. Adakah anda ada meluangkan masa untuk membaca firman Allah? bagaimana untuk bercakap dengan Tuhan?
d.             Mula berbicara. Bagaimana dengan kehidupan doa Anda? Apakah Anda mengambil waktu setiap hari untuk berbicara dengan Tuhan?
e.              Mula beraksi. Adakah Anda berusaha untuk menjadi taat dalam perkara-perkara kecil dan apa-apa perkara yang Tuhan telah ajari? 
Adakah anda siap dari segi hubungan?

Anda akan menghabiskan banyak masa anda dengan sekumpulan orang yang mempunyai pengalaman yang berkait rapat. Kesimpulannya, ia penting melalui cara anda berkaitan secara peribadi?
a.              Anda akan terdedah kepada mana-mana jenis konflik yang menghalang keupayaan anda untuk bekerja dengan orang lain? Apakah konflik tersebut? Bila hal tersebut berkemungkinan untuk muncul?
b.             Adakah anda menganggap diri anda seorang pendengar yang baik? Bagaimana ini boleh diperbaiki sebelum menyertai pasukan?
c.              Adakah anda selesa untuk bersikap terbuka dengan orang lain? Apakah faktor yang menentukan sama ada atau tidak anda untuk berkongsi dengan yang lain? Apa halangan yang anda mempunyai apabila ia datang kepada yang terbuka dan terdedah?
d.             Dapatkah anda untuk menjadi seorang yang sedia untuk memberi kerjasama? Mengapa ya atau kenapa tidak? Terdapat keadaan tertentu apabila anda mendapati sukar untuk bekerjasama dengan orang lain? Siapakah mereka? Adakah keputusan kumpulan mengecewakan anda?

~Robin Maramat, M.C.S~
Next
This is the most recent post.
Previous
Older Post

0 comments:

Post a Comment

Persediaan-persediaan