Thursday 7 August 2014

Membangunkan hati hamba dalam misi lapangan

            Membangunkan dan menjaga sikap seperti seorang hamba tidak datang dengan mudah atau semula jadi bagi kebanyakan kita. Menjadi seperti seorang hamba adalah sesuatu anda memerlukan anda memahami banyak hal selepas perjalanan berakhir. Setiap daripada kita perlu menggalakkan satu sama lain “servanthood”.

Kepada negara: Apakah maknanya untuk menjadi seperti seorang hamba kepada masyarakat dan gereja setempat? Bagaimana ini mungkin diuji? Sikap apa yang boleh menghalang anda daripada menjadi hamba kepada bangsa-bangsa?

Kepada ketua kumpulan: Pemimpin kumpulan anda mempunyai keperluan dan perjuangan yang sama seperti anda. Mereka melakukan yang terbaik untuk membuat pengalaman yang positif dan produktif untuk anda. Pemimpin pasukan akan mendapat manfaat daripada ahli-ahli yang sanggup untuk mencari jalan untuk menjadi seperti seorang hamba kepada mereka.

Kepada sesama ahli-ahli kumpulan: Menjadi seorang hamba kepada satu sama lain benar-benar merumuskan idea keseluruhan sebagai satu kumpulan. Baca Yohanes 13:1-17 dan berfikir melalui implikasi Yesus membasuh kaki murid-murid. Apakah makna sikap dan hubungan anda dengan sesama-rakan ahli-ahli pasukan anda?

UNTUK RENUNGAN BERSAMA

Pembantu atau hamba? Kamus mentakrifkan bantuan sebagai "untuk membantu atau menyumbang kekuatan.” Melayani ditakrifkan sebagai “bertindak seperti seorang hamba kepada orang lain”. Apakah anda dapat melihat dan menilai perbezaan di antara “membantu” dan “melayani” ? Bagaimana kamu menilai definisi untuk mengatakan tentang orang-orang yang menjadi objek bantuan anda? apa yang mereka katakan tentang objek perkhidmatan anda?

HATI SEORANG HAMBA YANG AKAN DIPAKAI OLEH TUHAN 

Ada beberapa firman Tuhan yang menyentuh tentang menjadi seperti seorang hamba yang dapat kita baca dan meditasi:
Matius 21:28-31, 23:1-2
Lukas 12:35-48
Yohanes 13:12-17, 15:1-17
Roma 12:1-2
Filipi 1:27-2:18

0 comments:

Post a Comment

Persediaan-persediaan